Czy Twoje dziecko jest gotowe do uprawiania sportu???

Gotowość do uprawiania sportu oznacza, że ​​dziecko posiada umiejętności fizyczne, psychiczne i społeczne, aby sprostać wymaganiom sportu . Chociaż ogólne wytyczne mogą pomóc w wyborze sportu na podstawie wieku, należy pamiętać, że dzieci rozwijają się w różnym tempie.

Dzieci z większym prawdopodobieństwem będą czerpać radość ze sportu i odnosić sukcesy w sporcie, jeśli mają umiejętności fizyczne, umysłowe i społeczne wymagane przez ten sport. 

Od 2 do 5 lat

Większość dzieci przed ukończeniem 6. roku życia nie posiada podstawowych umiejętności motorycznych do uprawiania sportów zorganizowanych. Równowaga i zakres uwagi są ograniczone, a wizja i zdolność śledzenia poruszających się obiektów nie są w pełni dojrzałe. Zamiast tego poszukaj innych zajęć sportowych, które koncentrują się na podstawowych umiejętnościach, takich jak bieganie , pływanie , przewracanie się , rzucanie i łapanie. Umiejętności te można doskonalić poprzez aktywną zabawę, ale nie wymagają one zorganizowanych zajęć sportowych. Dzieci w tym wieku mają krótką koncentrację i najlepiej się uczą, kiedy mogą odkrywać, eksperymentować i kopiować innych. Instrukcje powinny być ograniczone, być zgodne z formatem „pokaż i powiedz” i zawierać czas na zabawę. Należy unikać konkurencji. Rodzice mogą być dobrymi wzorami do naśladowania i powinni być zachęcani do udziału. 

aktywność u dzieci

REKLAMA

Szeroki wybór drzwi wewnętrznych – drzwi-warszawa.com

Agencja SEO alphabet

Efektywne rozwiązania SEO: Agencja SEO alphabet

Projektowanie stron www: szymansky.pl

Od 6 do 9 lat

W wieku 6 lat większość dzieci ma podstawowe umiejętności motoryczne do prostych sportów zorganizowanych. Jednak mogą nadal brakować koordynacji ręka-oko potrzebnej do wykonywania złożonych umiejętności motorycznych i mogą nie być jeszcze gotowi do zrozumienia i zapamiętania pojęć, takich jak praca zespołowa i strategie. Najbardziej odpowiednie są sporty, które można przystosować do uprawiania na podstawowym poziomie i skupiać się na podstawowych umiejętnościach motorycznych. Obejmuje to bieganie, pływanie, piłkę nożną , baseball , tenis , gimnastykę , sztuki walki i narciarstwo . Sporty wymagające skomplikowanych umiejętności wizualnych i motorycznych, szybkiego podejmowania decyzji lub szczegółowych strategii lub pracy zespołowej ( piłka nożna , koszykówka, hokej , siatkówka ) będzie trudna, chyba że zostanie zmodyfikowana dla młodszych graczy. Zasady powinny być elastyczne, aby promować sukces, działanie i uczestnictwo. Sport powinien skupiać się na nauce nowych umiejętności, a nie na wygrywaniu. Sprzęt i zasady powinny być również odpowiednie dla małych dzieci. Na przykład mniejsze piłki, mniejsze boiska, krótsze czasy gry i ćwiczenia, mniej dzieci grających w tym samym czasie, częsta zmiana pozycji i mniejszy nacisk na zapisywanie wyników. 

Od 10 do 12 lat

W wieku od 10 do 12 lat większość dzieci jest gotowa na bardziej złożone sporty. Mają zdolności motoryczne i zdolności poznawcze do uprawiania sportów, które wymagają złożonych umiejętności motorycznych, pracy zespołowej i strategii. Większość ekspertów uważa, że sport na tym poziomie powinien koncentrować się na rozwijaniu umiejętności, zabawie i uczestnictwie, a nie na rywalizacji. Większość dzieci woli grać więcej w przegranej drużynie niż mniej w zwycięskiej drużynie.

Niektóre dzieci w tej grupie wiekowej mogą zacząć dojrzewać . W tym czasie fizyczne różnice między dziećmi, zwłaszcza chłopcami w tym samym wieku, mogą być dramatyczne. Może to mieć wpływ na to, jaki sport jest najlepszy dla Twojego dziecka. Chłopcy, którzy wcześniej zaczną dojrzewać, będą przejściowo wyżsi, ciężsi i silniejsi. Może to dać im przewagę fizyczną, ale nie oznacza to, że są bardziej utalentowani i nadal będą doskonalić się w sporcie. Jeśli to możliwe, powinni rywalizować z chłopcami o takich samych zdolnościach fizycznych. Podobnie chłopcy, którzy dojrzewają później, mogą doświadczać tymczasowej fizycznej niedogodności w sporcie. Nie należy tego postrzegać jako braku talentu lub umiejętności. Tych chłopców należy zachęcać do uprawiania sportów z mniejszym naciskiem na rozmiar fizyczny, takich jak sporty rakietowe, pływanie, sztuki walki, zapasy i niektóre imprezy torowe.

Ponadto, nagłe wzrosty mogą tymczasowo wpływać na koordynację, równowagę i zdolność wykonywania umiejętności. Pamiętaj, że może to być frustrujące, jeśli zostanie to odebrane jako brak talentu lub wysiłku. 

Inne wytyczne

  • Dopasuj się i naucz się nowej umiejętności . Zachęcaj swoje dzieci do udziału w zajęciach promujących sprawność fizyczną oraz naukę umiejętności sportowych. Zajęcia powinny być zabawne i odpowiednie dla ich wieku.
  • Skoncentruj się na zabawie. Wybierz programy sportowe, które koncentrują się na osobistym zaangażowaniu, różnorodności, sukcesie i zabawie, a nie na rywalizacji, surowych zasadach i wygrywaniu. Może pomóc im pozostać zainteresowanym i chcieć dalej grać.
  • Sprawdź zasady . Sprzęt i zasady powinny być dostosowane do ich wieku. Jeśli nie, należy je zmodyfikować.
  • Upewnij się, że bezpieczeństwo jest priorytetem . Ważne jest odpowiednie ustawienie, sprzęt, sprzęt ochronny, projekt programu i zasady gry.
  • Pamiętaj o różnicach . Przed okresem dojrzewania istnieje bardzo niewiele różnic między chłopcami i dziewczętami pod względem wytrzymałości, siły, wzrostu lub masy ciała i mogą rywalizować razem na równych zasadach. W okresie dojrzewania, aby sportowcy byli dobrze dobrani w sportach kontaktowych, należy wziąć pod uwagę wielkość ciała i dojrzałość fizyczną, a także wiek chronologiczny.
  • Postępuj ostrożnie . Wczesna specjalizacja w pojedynczym sporcie, intensywny trening i trening całoroczny należy podejmować ostrożnie ze względu na ryzyko kontuzji, stresu psychicznego i wypalenia. Uprawianie tylko jednego sportu może również uniemożliwić dziecku rozwój różnych umiejętności motorycznych, których nauczyłoby się uprawiając kilka różnych dyscyplin sportowych.
  • Poczekaj, aż twoje dzieci będą gotowe . Dzieci nie powinny uprawiać sportów, w których wygrywają / przegrywają, dopóki nie zrozumieją, że ich poczucie własnej wartości nie jest oparte na wyniku gry.
  • Znajdź dobry program sportowy . Uzyskaj informacje zwrotne od innych dzieci i rodziców uczestniczących w programach. Spróbuj sprawdzić programy, zanim do nich dołączysz. Znakiem dobrego programu jest dobra zabawa dzieci.